אודות

האמנית

ג'ין מאיר, 2000-1924

ג׳ין בת למשפחת דיוויס־ברש"ח נולדה בלונדון, אנגליה.

1948-1945 למדה אמנות בצ'לסי פוליטכניק (Chelsea School of Art) ועבדה בציור תפאורה בתיאטרון.

1951-1950 למדה קרמיקה בבית ספר לאומנות בקמברוול (Camberwell School of Art).

ג'ין דיוויס נישאה לאלכס מאיר, עלתה עימו ארצה בשנת 1951 כחלק מגרעין, אשר הצטרף לקיבוץ עין השופט שבהרי מנשה. ג'ין הביאה אתה מאנגליה תנור קדרים, אבניים ומידה רבה של אידאליזם. השנים שלאחר קום המדינה היו שנות הצנע. ג׳ין כחברת קיבוץ עבדה בגן הירק, במטע, בכרם ובמטבח. רק בשעות הפנאי עסקה בקרמיקה. את ה"סטודיו" הראשון הקימה באוהל והאובניים עמדו בחוץ. חלק מהעבודות שהיו מוכנות לשרפה לקחה אל חנה חר"ג־צונץ בחיפה, כאשר נסעה אליה על מנת להשתלם בחומרים בארץ.

משנת 1954 ועד שנת 1969 ג׳ין לימדה קרמיקה, ציור ותולדות האמנות בבית הספר התיכון האזורי הרי אפרים.

האמנית ג׳ין מאיר בשנות ה־50

ג׳ין מאיר, שנות ה־50

בשנת 1956 קיבלה צריף ששימש אותה כסטודיו, גם התנור הופעל. הקיבוץ הכיר ביכולתיה האומנותיות ואיפשר לה שעות עבודה בסטודיו כחלק מהשעות במסגרת יום העבודה. בשנים הראשונות כיירה ג'ין בחומר "אדמית" (Earthenware), הנשרף בטמפרטורה של עד 1100 מעלות. ב־1959 עברה ליצור בחומר "אבנית" (Stoneware) הנשרף בחום של 1200 מעלות. תנור הגז נרכש ב־1969. השרפה בגז הגיעה עד 1260 מעלות. הליך הרידוקציה גורם לשינוי בצבעים. מיומנות הקדר בהליך זה דורשת ניסיון וידע רב (הגז, כמו גם שרפה עם עצים, גורם להוצאת חמצן מתחמוצות המשמשות בקרמיקה, סוגי ברזל שונים אשר נמצאים גם בסוגי החמר וגם בגלזורות). ביכולתה של ג'ין להשתמש בגלזורות שונות ולהעמיד את הכלים בסידור המתאים בתנור, הצליחה להביא לזיגוג המתוכנן. מדי פעם היו כשלונות ולעיתים היו הפתעות מקסימות ביופיין.

אחרי שורה של נסיונות הצליחה ג'ין להרכיב סוג של חמר, אשר התאים ליכולות ולתפיסה היצירתית שלה. חמר זה, נקרא על שמה "ג'ין", ושווק לקרמיקאים.

בתחילת דרכה של ג'ין בעבודת הקרמיקה השימוש בצבע – גלזורה – הופיע יותר כאיור, שהיה המשך ללימודי הציור. בעבודתה בחומר למדה במהרה גם את השימוש בזיגוג וחשיבותו הפונקציונאלית והאסתטית בכלי החרס. שליטתה והבנתה בכימיה אפשרו לה להרכיב גלזורות בגוונים יחודיים אשר נתנו פן נוסף ביצירתה.

בסוף שנות השישים נקראה ג'ין על ידי פרופסור אברהם קאמפף להקים מחלקת קרמיקה באגף האומנות שבאוניברסיטת חיפה. לאחר מכן, לימדה שם במשך שבע שנים (1975-1970, 1988-1987).

ב־1971 התקבלה כחברה מן המניין באקדמיה הבינלאומית לקרמיקה.

ב־1995-1975 לימדה קרמיקה בקתדרה העממית ללימודי מבוגרים במועצה אזורית מגידו.

קבלה לחברות באקדמיה

האמנית ג׳ין מאיר בשנות ה־70

ג׳ין מאיר בסטודיו, 1999

עם השנים הקרמיקה הפכה לעבודתה המלאה. שפע יוצא דופן של קרמיקה שימושית: ספלים וסטים של כלי שולחן, מגוון של קערות, בקבוקים וצנצנות. יצירות גדולות בעבודת יד: פיסול שימושי ופיסול חוץ, וכן תבליטי קיר.
לג'ין היה חשוב מאוד שעבודתה כאמנית תהיה רווחית ככל ענף אחר בקיבוץ. בשנת 1985, מאחר והגיעה לגיל פנסיה, הרגישה חופשיה יותר ליצר עבודות פיסוליות ובניית כדים גדולים. אז גם החלה לעבוד בחומר חרסית פורצלן, אשר מתאים יותר לכלים עדינים ופיסול זעיר.
ג'ין נהגה לשמור בארון מיוחד בסטודיו עבודות נבחרות מכל שרפה. בזכות זה נותר אוסף נדיר ביופיו של עשרות פריטים, אותם תכננה להציג בתערוכה רטרוספקטיבית לרגל חמישים שנות יצירה. ג'ין החלה לשקוד על הכנת התערוכה אך לא הספיקה לסיימה. לאחר פטירתה הושלמה התערוכה והוצגה במוזיאון בית ווילפרד בקיבוץ הזורע, במוזיאון מאנה־כץ בחיפה ובמוזיאון בית אהרון כהנא ברמת גן.

אוסף מגוון ומיוחד זה נשמר ומוצג בחלל תצוגה ששופץ לגלריה במבנה שהיה הסטודיו.

ג'ין הוכרה כאחת מבכירי אמני החרס בישראל, שמה הלך לפניה בזכות המקצועיות ואיכות עבודות שיצרה. הסטודיו בעין השופט, הפך במרוצת שנים לשם דבר ומקום עליה לרגל לשוחרי אמנות הקרמיקה מהארץ והעולם. עבודות פרי יצירתה, לרבות קירות דקורטיביים ופיסול סביבתי, נמצאות בארץ ומחוצה לה.

ג'ין נפטרה ממחלת הסרטן בחודש אוגוסט 2000.

ג׳ין מאיר בסטודיו, שנות ה־70